Zadání nového příspěvku

 

Získávání akvarijních kořenů z přírody - Pavel Hucl
Jméno či přezdívka:


Kliknutím vložíte smajlíka:            
Text příspěvku:


Kontrolní kód
Opište text z obrázku:  
K záznamu je možno v případě potřeby připojit obrázek, který musí být typu JPG/JPEG a jeho velikost nesmí být větší než 250 kB. Šířka ani výška nesmí překročit rozměr 1280x1024! Obrázek se připojí k vlastnímu záznamu.
Připojit obrázek:
(komentáře jsou řazeny od nejnovějšího po nejstarší)
Již napsané příspěvky k článku:
29.1.2023 (18:25)
Martin XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Dobry den. Mam drevo a kôru priamo z brehu rieky obmyte lezalo na suchu. Farbu malo do sedobiela. Drevo som ocistil kefou pod vodou a vyvaril som ho v slanej vode cca 20min. Potom som ho ponoril do vanicky s vodou priamo z kohutika. Po dvoch tyzdnoch bola voda hnedastej farby a zapachala. Vybral som ho a poriadne vykefoval a makke casti som kefou poodstranoval no nie vsetko slo dole len to najmaksie. Znovu som ho namocil do vanicky s vodou s kohutika. Drevo este stale neni dostatocne nasiaknute vodou.Cca do polovice je nasiaknute. Urobil som dobre ci nie? Poradite mi co dalej? Nerad by som bol aby mi s neho ryby pokapali mam diskusi a tetri. Chcem robit aquarium amazon.
21.12.2022 (18:10)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den, pro konzervaci dřva můžete použít leda mineralizaci, tedy napuštěním dřeva silným roztokem minerálů, nejlépe vápníku. Tedy naložit do vápna. Nezapomeňte, že všechny látky se z dřeva uvolní do vody. Možná by šlo ještě použít bezbarvou epoxidovou pryskyřici, vytvrdit, nechat vodu odplavit nevhodné látky. Doporučuji být hodně opatrný, abyste si neotrávil ryby v akváriu. Lepší je tak ošetřené dřevo vyzkoušet v akváriu bez ryb s rostlinami. Hodně úspěchů přeji!
31.8.2022 (21:32)
Martin XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Zdravím,moc by mě zajímalo, jestli se dá dřevo nějak ošetřit, aby neztrouchnivělo tak rychle... Mám na mysli například opálením nebo například použití nějakého přípravku (např. Lodní lak). Zkoušel to již někdo a dá se tím prodloužit životnost dřeva?

Děkuji za odpověď.
Martin
14.3.2022 (20:39)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Nemusí, jen ji musíte dezinfikovat proti nemocem zavlečeným z přírody. Ale dezinfekce se týká jen povrchu. Hodně úspěchů.
22.1.2022 (22:22)
Stx  (neregistrovaný návštěvník)
Zdravim, musi koren alebo vetva, ktora je v prirode pod vodou 3 mesiace prejst procesom luhovania doma?
Skusil by som ho namocit a ak nefarbi vodu a da sa makke drevo odstranit rucne, moze ist do akvarka?
Dakujem!
10.9.2021 (16:48)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Lukáši XXX,
kořen vypadá na vrbu nebo topol. těžko soudit podle fotky. Ale příprava je stejná jako v článku. Jedině jedovaté dřevo nelze použít v akváriu, a to u nás prakticky není (akát použít lze po dobré přípravě, jedovatá je jen zavlečená škumpa a ta netvoří dostatečné kořeny).
10.9.2021 (16:46)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
MartineXXX,
ten černý povlak je řasa ruducha. Odstranit půjde politím vody s vyšším roztokem SAVO. Doporučuji koncentraci 1:10 a nechat tak 30 minut nebo déle, aby se zničila do hloubky dřeva. Pak jej můžete pro kontrolu a opláchnutí nechat v čisté vodě, dokud se problému nezbavíte. Tlaková voda je zbytečná, nepomůže.
Do sudu jste dal bohužel více vody než dřeva, takže proběhl proces hnilobný místo rašelinotvorného. Pokud dáváte kořeny do vody, raději je doplňte ještě dalším dřevem (jde o hmotu dřeva, ne tvar), a pak zalijte vodou. V příliš kyselém prostředí ta černá řasa nepřežije.
Pokud by navržený postup nepomohl, použijte tekutý uhlík, zde https://www.vitaplant.cz/blog/prehled-ras-a-...
Přeji hodně úspěchů.
29.6.2021 (20:12)
Lukas XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Neviete mi prosim poradit co je to za koren ci moze ist do akva a ako ho pripravit?
2.5.2021 (22:53)
Martin XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den, v loni na jaře jsem našel naplavené dřevo ve vypuštěném rybníku. Toto pak někdy v říjnu dal do 200litrového sudu s pitnou vodou. Bohužel jsem dřevo před vložením do sudu neočistil od nečistot. Před týdnem jsem vyjmul ze sudu..voda zabarvená do černa a na stěně sudů a kořenech černý povlak. Něco šlo z kořenů odstranit tlakovou vodou bohužel ale ne vše. Takže parádní dřevo teď zabarvené do černa ???? Tak přemýšlím co dál..jestli pomůže var, případně savo. Zkoušel jsem polití 30% peroxidem vodíku..ten s tím nehne.
15.3.2021 (16:58)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Ano, dá. Jen ji pořádně opláchněte.
27.2.2021 (15:11)
LuNa  (neregistrovaný návštěvník)
Našel jsem pěkný kousek duté větve, asi kdysi vyndané z ohně, tedy na jedné straně spálené. Dá se použít do akvaria? Dekuji.
18.7.2017 (23:02)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den, Alžběto,
bonsaj použít můžete a postup je stejný jako u jakéhokoliv jiného dřeva. Není důležité, zda je bonsaj suchá. Obsahuje množství živin a ty je nutné vyplavit. Pokud ovšem nechcete mít holandské akvárium. Takže bonsaj hodit do vody a trpělivě čekat.
Zdraví
17.7.2017 (13:11)
alžběta  (neregistrovaný návštěvník)
Dobry den,

uhynula mi venkovni zakrsla bonsaj borovice. Uvazuji dat suchy kmen bonsaje do akvaria jako dekoraci. Je borovice vhodna? A staci ji prevarit ve vode nebo musi mit slozitejsi postup nez ji do akvaria pouziju?
Dekuji za odpověd.
15.6.2017 (19:17)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den,
přiznám se, že amazonský kořen prodávaný pod anglickým názvem, neznám. Proti zavlečení nemocí vyvaření postačí. Zlikviduje je všechny. Co se týká problému slizu, popisuji v článku. Hodně úspěchů!
26.5.2017 (14:01)
Tojid  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den.
Chtěl bych se zeptat na zakoupený kořen Amazonas root? Kořen jsem zakoupil o velikosti cca 40x25 cm do 180L akvária. Bylo mě řečeno, že je dobré tento kořen namočit na cca 14dní do čisté vody popř. vyvařit a po té vložit do akvária. Jelikož jsem četl různé zvěsti o chorobách, které provázejí kořeny umístěné do akvária (sliz, plísně atd.)tak bych nechtěl nic podcenit a co nejvíce eliminovat chyby, kterých bych se mohl dopustit, jelikož kořen budu umisťovat do nově založené nádrže. Dalo by se k informacím, které jsem dostal něco doplnit? Děkuji
7.5.2017 (19:14)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Ano, olivovník lze použít akváriu. Zatím jsme se v podmínkách ČR setkal jen s jedním stromem, který vůbec nelze použít, a tím je škumpa. Všechny ostatní lze po kratší nebo delší přípravě použít.
2.5.2017 (21:19)
Kuba XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den! Prosím o radu - lze umístit do akvária olivovník bonsaj, který uhynul před 3 lety? Je to nádherný kus olivovníkovité připomínající strom s korunou... Samozřejmě po vyčištění převaření a pod... Je olivovník vhodný do akvária? Děkuji!
26.3.2017 (12:02)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Doplnění k textu p. Radima Varhošťáka

Souhlasím se vším popsaným, jen přidání slupky ořechu není nezbytné, var sám o sobě zničí vše neprospívající rybám. Ani nejodolnější bakterie amébové úplavice nepřežijí 20 minut varu, což stačí.
Vzduch se ve vodě rozpustí varem, takže postačí, aby teplota v jádru kořene dosáhla bodu varu. Tomu pomůže i tlak v přikrytém hrnci s poklicí. Ani do 50 litrů nejde dát tak velký kořen, aby nebyl uvařen kompletně po 1 hodině, což bohatě stačí na vše.
Je zapotřebí jedna věc před skončení varu, doplnit do hrnce vodu, aby byl kořen stále ve vodě.
Jeho další máčení po dobu 14 dnů už není nezbytné, stačí jej proprat v čisté pitné vodě kvůli barvení vody a vložit do akvária. Ale dalším uložením ve vodě nic nezkazíme.
26.3.2017 (11:52)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den, Lubo,
článek je už dost letitý, tak kontroluji diskuzi jen občas, proto reaguji až nyní:

1. Dnes vykopaný kořen révy (z hlíny), nějakou dobu bez kmenu. Už leží v loňské dešťové vodě. Co dál a jak dlouho? Následné převaření..., chápu. -
Odpověď: Příprava dostatečná. Převařit kvůli nemocím (min. 80°C po dobu 10 minut)a rovnou použít v akváriu.
2. Ještě žijící, tentýž kořen s kmenem. Bude se rušit. Postup bude stejný jako u dotazů č.1?
Odpověď: Kořen má ještě mízu, takže nejdříve vložit do dešťové vody pro vyčištění. Na podzim už bude připravený.
3. Kořen Akátu. Dnes vykopaný, mohutný, asi 35cm průměr kmenu. Z pařezu vyháněl výhonky. Co s ním, jak dlouho. Mohu dát k rybám z Amazonie? (bylo zmíněno ne, i ano) Tento kořen plánuji očistit od kůry, dále narušit povrch, část odstranit (blíž k jádru). V případě velkého jádra půlit, či čtvrtit. Předem Vám děkuji za pomoc a radu.
Odpověď: Kořen má ještě mízu, tak vložit společně s kořenem č. 2 do dešťové vody. Odstraňte kůru, jinak ponechte. Velké jádro není třeba čtvrtit ani půlit. Jen déle trvá, než se vše vyplaví do vody. Ale odhaduji, že na podzim (září . říjen) už bude taky připraven. Pak zbývá jen převařit kvůli nemocem a použít.
Rybám je úplně jedno, odkud kořen pochází. Můžete dát kořen k rybám z Amazonie. Hlídejte si jen kvalitu vody a v případě potřeby obměňujte za čistou vodu.
Hodně úspěchů!
10.3.2017 (13:08)
Radim Varhošťák  (neregistrovaný návštěvník)
Ze svých zkušeností mohu doporučit rozeklané kořeny ze starých ovocných stromů - hruška, jabloň, meruňka,višeň, třešeň, obzvlášť švestka - má hnědofialový odstín, který je jeden z nejkrásnějších vůbec. Doporučuji, pokud máte zahrádku, sehnat starý 50 litrový zabíjačkový hrnec s poklicí, a pokud máte k dispozici malé vyhloubené ohniště (případně si jej pro hrnec přímo udělejte), postavte hrnec na něj a díru ohniště nechte o 10 - 15 cm uzší než je průměr hrnce. Pro pevnost okrajů s stěn doporučuji štípaný kámen nebo šamotky. Do ohniště si sežeňte i menší ocelovou trubku písmene L nebo lépe U a tou k uzavřenému ohništi pod hrncem přivedete nezbytné množství vzduchu, které bude udržovat oheň při životě, nebude čoudit, dusit se a kořeny tak nepřijmou kouřový zápach. Z takto uzavřeného ohniště využijete maximální množství vydané energie tam, kam má a spotřeba dřeva je o 70 - 80% menší proti otevřenému ohništi s kotlíkem. Můžete takto vyvařovat i několik hodin (a spotřebujete jen pár polínek) a není tak třeba vodu solit ani přidávat žádnou další chemii. V případě, že si nejste jisti, přidejte do vařící vody 1 - 2 listy nebo slupky ořechu vlašského (ne více), který zlikviduje choroboplodné zárodky a bezobratlé v kořeni. V takovém případě ale musí dál ležet uvařený kořen 14 dní až měsíc ve vodě - nejlépe průtočné (potopení v zahrádkářské ochranné síťce) a poté znovu krátce vyvaří na hodinu, v čisté vodě bez přísad. Tím z něj vydolujete zbytek vzduchu blízký středu jádra kořene, kam se za celou dobu prokousávala voda.
3.3.2017 (20:36)
Luba XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den. Článek i diskuze, přečteno. Mám dotaz.
1. Dnes vykopaný kořen révy (z hlíny), nějakou dobu bez kmenu. Už leží v loňské dešťové vodě. Co dál a jak dlouho? Následné převaření..., chápu.
2. Ještě žijící, tentýž kořen s kmenem. Bude se rušit. Postup bude stejný jako u dotazů č.1?
3. Kořen Akátu. Dnes vykopaný, mohutný, asi 35cm průměr kmenu. Z pařezu vyháněl výhonky. Co s ním, jak dlouho. Mohu dát k rybám z Amazonie? (bylo zmíněno ne, i ano) Tento kořen plánuji očistit od kůry, dále narušit povrch, část odstranit (blíž k jádru). V případě velkého jádra půlit, či čtvrtit. Předem Vám děkuji za pomoc a radu.
13.12.2016 (23:59)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Tome XXX,

použít jde opravdu jakékoliv dřevo vyjma jedovatých dřevin. Některé jsou vhodnější více, jiné méně. Pokud se do akvária mohou používat dřeva polopouštních dřevin Mopani a Opuwa, nevidím v použití jehličnatých domácích dřev takový problém, pokud se dobře připraví.
Vždy záleží na konkrétních podmínkách akvária, jeho osázení, velikosti, velikosti kořene, druhu dřeva, možnostech přípravy a výměně vody. Pryskyřice ve vodě ztuhne a rozpouští se velmi velmi pomalu. Pokud takový kořen projde přípravou s horkou vodou, většinu pryskyřice se podaří odstranit ještě před vložením do akvária, a zbytek žádnou neplechu nezpůsobí. U jehličnatých dřev je jiná potíž, že jsou měkká a snadno se v akváriu rozpadnou. Kořeny vinné révy jsou možná běžné na jižní Moravě, ale v jiných částech ČR nejde o zrovna běžnou a snadno dostupnou dekoraci.
8.12.2016 (18:18)
Tom XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Nejsem odborník, ale co jsem četl, tak většina kořenů našich jehličnanů se do akvárka nehodí. Nebo se musí velmi dlouho máčet (rada byla přivázat k němu šutrák a hodit na rok do sudu, kam teče dešťovka). Smůla nedělá moc dobře ani rybičkám, ani rostlinkám. Nehodí se ani žádné měkké dřevo, protože příliš rychle odehnívá.
Kořen vinné révy se do akvária dává celkem běžně.
2.12.2016 (0:40)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Jakýkoliv kořen je vhodný do akvária, tedy i kořen révy. Jen terarijní kořen neprošel přípravou ve vodě. Pokud máte hustě zarostlé akvárium s dostatkem rostlin, vzduchování, můžete kořen révy použít po krátké přípravě. Doporučuji převaření, a pak častou výměnu vody.
Jediné nevhodné kořeny jsou jedovatých dřevin (škumpa, lýkovec, atd.).
21.11.2016 (18:25)
petrstech  (neregistrovaný návštěvník)
Je kořen vinné révy vhodný do akvária ?.Našel jsem na netu pěkné kořeny z tohoto dřeva, určené do terárka.
26.9.2016 (9:03)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Petane,
bezinka vůbec žádné jádro nemá, tam zbývá jen kořen ponořit do vody a nechat důkladně zbavit všech látek. Já osobně jsme na takové účely vyhradil jeden sud s dešťovou vodou, kam jsem naházel spoustu kořenů, které se mně líbily, a nechávám je tam přírodním procesům, jen doplňuji dešťovou vodu.
U bezinky je nebezpečí, že obsahuje silné účinné látky glykosid sambucinigrin a alkaloid sambucin a fytoncidy (látky zabraňující růstu mikroorganismů). Jestli ji použít, tak u ní speciálně buďte dvojnásobně opatrný aby byl kořen zbaven opravdu všech látek. A protože nemá žádné jádro, odpadá fáze odhalování jádra. Nechte kořen, jak je, ale zbavte jej všech látek uvnitř.
26.8.2016 (8:16)
Petan  (neregistrovaný návštěvník)
Ahoj všem,mám dotaz.Stejně jako MíraXXX jsem vydoloval krásnej kořen bezinky,ale loupat se rozhodně nedá.Už je dlouho bez kůry,je tvrdej a nevím kdy ho zkusit očistit až na jádro.Musím ho nechat dlouho namočenej?A půjde to vůbec?Už ted má krásnou barvu,ale mám obavy z toho,že po možném oloupání se mi ztratí ten krásnej vzor,kterej má.Poradíte mi někdo?Díky,Petr.
25.6.2016 (10:22)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
Ten hlen může být tvořen několika důvody. První může být, že kořen byl vložen do akvária příliš brzy ještě čerstvý a zůstala v něm míza, která nyní proudí ven. Ten druhý je, že v akváriu působí nějaké bakterie dosud potlačené, jejichž start urychlilo vložení kořenu. V obou případech doporučuji kořen vyjmout, lehce otřít kartáčem se silikonovými vlákny (jsou měkčí a otřít opravdu jen lehce, abyste si nepoškodil strukturu pěkného dřeva - jde o odstranění slizu) a zkusit vložit znovu do akvária. Pokud se bude problém opakovat, použijte slabý roztok SAVO na zničení "slizu" a důkladně opláchněte. Pokud bude problém přetrvávat i pak, musíte problém strčit někam do vody, pravidelně ji měnit a počkat, než se míza z kořene vyplaví.
Jak čerstvý byl kořen, když jste jej do akvária vložil? Co vše jste s ním dělal před vložením?
17.6.2016 (8:08)
Míra XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Objevila sem úžasný kořen bezinky, oloupala ho takže vypadá jako z alabastru, ale byl ještě živý když jsem ho loupala. Opláchla jsem ho pořádně vapkou ale po vložení do akvária se mi na něm začaly dělat takové hleny a zakalilo mi to celé akvárium. Poraďte jak na to, aby nehlenil.
7.4.2016 (14:19)
Horác  (id: 2547   400 litrů pro krevetky  
 kategorie velká akvária, objem 465 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  )
re Ďuro Trulo : ... "sůl se bude v akvárku pomalu ze dřeva vyluhovat a působit ... jako PUFR stabilizující PH vody na 6 - 6,5."
Děláš si srandu, že jo?
26.12.2015 (22:56)
Ďuro Trulo  (neregistrovaný návštěvník)
Vážení akvaristé.
Dřevo je složitá struktura odumřelých buněčných pletiv, které po odumření jsou zaplněny látkami ochrannými (pryskyřice, silice, balzámy, třísloviny, taniny), látkami zásobními (škroby, tuky, cukry), vodou či vzduchem. Pokud má v akváriu fungovat musí být zbaveno vzduchu (jinak plave), zásobních látek (jinak hnije a uvolňuje cukry do vody)a některých ochranných látek (silic a pryskyřic toxických vodní floře i fauně). Naopak třísloviny jsou žádoucí, protože brání hnilobným procesům.
Co se týče běli je to živá vrsva dřeva (několik letokruhů po obvodu pod kůrou) a tu lze odstranit rychle mechanicky (nejlépe odbroušením na kotoučové či pásové brusce).
Podstatné je dřevo vyvařit několik hodin až dní v kotli a tím zabít mikroorganismy způsobující hnilobné procesy a zároveň vyluhovat ze dřeva toxické látky. Následně dřevo krátce povařit ve slané vodě, protože sůl se bude v akvárku pomalu ze dřeva vyluhovat a působit jako přiměřená desinfekce a hlavně jako PUFR stabilizující PH vody na 6 - 6,5.
Každopádně při dekoraci akvária kořenem či dřevem je třeba denně sledovat stav flory a fauny a měřit chemické parametry vody. Laické kecy naivků bez znalosti biochemie jsou k ničemu. Přeji hodně úspěchů a rozhodně dřevo nedoporučuji pro ryby z Amazonie (neonky, terčovce, skaláry), které jsou citlivé jak na změny PH, aciditu, obsah dusičnanů a zejména dusitanů v průběhu denního cyklu.
25.12.2015 (14:14)
Mirek XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den všem akvaristum. Žijí na jihu Francie v oblasti Montpellier asi 10 km od moře. Je to vyhlášená vinařská oblast. Mám dobře vysušené asi 20 kg vinařského kořene, které chci použít do akvárií, ve kterých mám kanciky perleťové, akary diadémové a hnědé a krunýřovce plecostomus a gibbiceps. Akvária okolo 400 litrů. Kancici jsou samozřejmě kvůli agresivitě pouze s krunyrovci. Kořeny jsem kvůli nasaknuti a odbarvení vložil do 1000 litroveho bazénu na zahrádce, kde mám dva karasy zlaté. Až kořeny klesnou na dno, postačí je dostatečně přelit vařící vodou, savem a poté osprchovat důkladně vodou a poté szrcit do akvárií? Děkuji za ránu a přejí mnoho úspěchů.
19.11.2015 (23:22)
Autor  (neregistrovaný návštěvník)
QAC - kořen šípku rybám nevadí, ale moc vhodný není.

šimon47 - po vyvaření ano. Vyvaření je v tomto případě nutné jen na likvidaci bakterií, takže stačí nechat 10 minut ve vodě min. 80°C teplé. Podle popisu je připravený dostatečně, tak jej vložte do akvária.
17.11.2015 (14:15)
šimon47  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den,
už asi 2mesice namáčím ve vodě kořen (zhruba 80cm dlouhý ), který jsem vytáhl z místa, kde je 8 mesicu ročně voda. Neplave,nesmrdi, je mozne ho po vyvaření ve vodě umístit do akvária(cca 600l)?
15.9.2015 (11:49)
Qac  (neregistrovaný návštěvník)
Dobry den,
prosim mohli byste mi poradit - co takhle koren sipku? Ani tak mi nejde o trvanlivost, jako spis jestli by to nevadilo rybkam?
Diky,
katka
16.12.2014 (18:49)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den,
jde o hodně měkké dřevo. V případě pryskyřic je také možné dát kořen do akvária, ale je nutné častěji kontrolovat kvalitu vody a měnit ji. Osobně smrkové ani borové dřevo nepoužívám vůbec. Smrkové se brzy rozpadne, borové díky pryskyřicím vydrží déle. Pokud by se Vám podařilo kořen převařit, pak bych se nebál jej vložit do akvária. Bez převaření je to v případě pryskyřic i po letech problematické.
Jestli je Vaše akvárium hustě osazené rostlinami, dostatečně velké a kontrolujete pravidelně vodu, lze s jistou opatrností použít jakékoliv dřevo. Vše je ale podmíněno kontrolou a výměnou vody. Čím delší a lepší příprava, tím méně práce s kvalitou vody.
24.11.2014 (9:40)
Vancik  (id: 14834   Lake Malawi - Blue Dolphins  
 kategorie velká akvária, objem 540 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA 
 nebyla aktualizována déle jak půl roku!  )
Super článek
5.11.2014 (22:25)
zdenek XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den
Mám členitý kořen pravděpodobně smrkový nebo borový vytažený z bažinatého potoka a máčím ho asi 5 let venku v barelu s vodou. Pro větší rozměry kořene 70x40cm jsem se rozhodl kořen upravit, přesto i po tak dlouhé době je střed kořene po navrtání několika děr cítit pryskyřicí. Je možné takový kořen použít do akvária?
5.9.2013 (23:14)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Tak akát nepoužijte. Kupte si raději dřevo stromů typu akácie z polopouštních oblastí, tedy MOPANI nebo OPUWA. Záleží na tom, jak dřevo připravíte, a to lze i u akátu, stejně jako u akácie.
5.9.2013 (23:11)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Smrkový kořen použít můžete, ale jde o velmi měkké dřevo, tak se rychle rozpadne. Předpokládám, že do 1 roku vám z akvária zmizí.
24.8.2013 (11:09)
Jája XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Tak nevím, jestli akát, který je v článku uveden jako vhodný druh tvrdého dřeva, je vůbec vhodný na kořen do akvária. Já osobně bych ho nepoužila. Akát je jedovatý, a to úplně celý.
19.8.2013 (19:46)
JURAJ 13  (neregistrovaný návštěvník)
MOZEM pouuzit aj smrekovy koren? vodu mi nefarbil iba ked som ho trochu poopiloval tak jadro mi priadalo este trochu cerstve mozem ho dat do akva? uz asi pol roka som ho ml v potoku
11.8.2013 (14:48)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den,
dřevo smrdí díky hnilobnému procesu. Nevím, jak je dřevo velké a jak dlouho už jej v sudu máte, ale pokud jde o několik měsíců, pak bych doporučil opláchnutí v čisté vodě a pak vložit do akvária. Zpočátku ovšem častěji měnit vodu v akváriu.
K zápachu dochází kvůli procesům při neodstatku kyslíku, tedy v akváriu při dostatku kyslíku by měl proběhnout zbytek procesu rychle a sám od sebe.
7.8.2013 (8:58)
Juraj XXX  (neregistrovaný návštěvník)
pozdravujem Vás,

našiel som dosť veľký kus dreva v lese.. močím ho v sude na polievanie nejakých týždenných intervaloch sa voda vymení polievaním.. drevo je dobre nasiaknuté a nepláva.. ale stále smrdí.. smrdí skoro ako močovina.. neviem, či ho môžem dať do akvária aj v takom stave ? ako odstrániť zápach ? ale mám vyskúšať ešte savo (roztok) alebo hypermangánový roztok ? ak áno ako to potom neutralizovať ? ďakujem za každú radu
27.7.2013 (22:11)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Milan xxx,
jedle je velmi vhodné dřevo, ve vodě vydrží věky. Že trochu barví vodu, nevadí, časem to přestane. Tedy měňte pravidelně vodu a časem se vše usadí.
Jestli by to nepřestalo, v článku doporučuji dřevo vyjmout a vložit někde do vodního toku (nebo do sudu) a po čase si pro něj přijít.
27.7.2013 (22:08)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Dana B:
U lehkého dřeva Vám kořen může plavat i roky, Pokud ale máte dostatečně velký hrnec, doporučuji dřevo vyvařit. Při teplotě varu se totiž vzduch obsažený ve dřevu rozpustí ve vodě a zbavíte se tak problému. Jinak v takových případech doporučuji gumičkou připevnit ke kořenu větší kámen (nebo silonovým vlascem) a nechat jej tak ve vodě. Já sám mám jeden kus plovoucího dřeva už několik let, a sám se asi nepotopí níkdy.
27.7.2013 (22:04)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Vrbové dřevo použít můžete, ale je velmi měkké a rychle se Vám v akváriu rozpadne. Pokud Vám nevadí, že takový kořen budete mít jen pár měsíců, použijte jej. Předpokládám, že se jedná o mrtvé dřevo a nechcete mít v akváriu rostoucí vrbu, i když tu také můžete použít, ale to bych raději doporučil šáchor.
18.7.2013 (15:25)
kjura  (neregistrovaný návštěvník)
Mohu použítt vrbové dřevo?
3.2.2013 (23:13)
milan XXX  (neregistrovaný návštěvník)
zdravim vas, chcel by som poradit ohladom dreva najdeneho v lese a jedna sa o ihlicnan asi to bude jedla...je to cast kmena.ocistil som ho drotenou kefou a dva dni vymocil v cistej vode ale i tak mi farbilo vodu a tvorila sa pena na hladine tak som ho hned vybral z akvaria.Ale je velmi pekne a chcel by som ho tam mat tak mi prosim poradte ci je to vobec mozne a ako na to.je to velky kus a do hrnca sa mi nezmesti aby som ho vyvaril. dakujem
17.8.2012 (7:26)
DanaB.  (neregistrovaný návštěvník)
Dobrý den mám dotaz ohledně kořenu révového, zakoupila jsem ho v akvaristice s tím, že po namočení pár dnů kořen nebude plavat ve vodě. Bohužel stále plave. Jaké máte zkušeností stím po jaké době bude držet bez jakéhokoliv zatížení. Nějaké dřevo již mám ale je to jiný druh a ten po Druhém dni ve vodě byl OK.
16.6.2012 (23:38)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Petasi,
nepíšete vůbec, o jaké dřevo jde. Takže mohu jen tipovat, že jde o dřevo tropiských stromů Mopani nebo Opuwa, které rostou v polopouštních oblastech a dávají tvrdé dřevo. Ale ten kořen nikdy neležel ve vodě a proto barví. Pokud máte možnost, dejte jej někomu na zahrádce do sudu s dešťovou vodou a za nějaký čas se problému zbavíte. Jinak se s tím musíte smířit, protože kořen ještě neprošel procesem vylouhování tříslovin, což se děje zrovna nyní.
2.6.2012 (19:21)
Peťas XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Ještě se mi zdá , že když napustím do hrce se dřevem čistou vodu, je na hladině takový namodralý , asi mastný povlak . Ale ne moc , ale když se pořádně zadívá, je vidět.
1.6.2012 (16:56)
Peťas XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Koupil jsem v akvaristice velký kus dřeva , který se skoro nevleze ani do zavařovacího hrnce. Je pěkně vytvarované se spoustou jamek , do kterých by se případně daly nasadit i nějaké rostliny.
Problém je v tom , že dřevo už snad půldruha měsíce máčím v´obrovském kastrolu a dřevo stále pouští hnědou barvu. Každý den měním vodu, několikrát jsem dřevo drhl rýžákem.Bohužel stále barví. Nevíte někdo , jak se toho barvení zbavit .Za den je to barva čaje , za dva už jako 12 letá Whisky . Díky za radu Peťas
27.3.2012 (19:52)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Použít se dá jakékoliv dřevo, jen čím tvrdší dřevo, tím lépe. Kořen rozhodně zbavit hlíny, zbytek odpadá sám. Nebezpečí je, že když dáte velký kořen do malého akvária, přidal jste tím obrovské množství hnojiva. Pak je třeba buď často měnit vodu nebo hodně osázet rostlinami a nebo kořen dobře připravit (tedy na dlouhou dobu naložit do vody, aby se vyplavily všechny snadno rozpustné látky). Ještě jej doporučuji dezinfikovat, abyste si nezavlekl do akvária nějakou nemoc ryb nebe plísně. Ostatní je na Vás, jako dekorace se dá použít jakékoliv dřevo - i kůra. Dokonce se kůra používá na okyselení vody. Pěkný večer
19.3.2012 (15:06)
Matúš B.  (neregistrovaný návštěvník)
A musím ho ošúpať?
Dá sa použiť aj kmeň?
19.3.2012 (7:39)
Roman  (id: 1 )
Pro Matúš B.: Určitě, kořeny z vinné révy se v akvaristice poměrně dost často používají.
18.3.2012 (17:31)
Matúš B.  (neregistrovaný návštěvník)
Mohol by som dať do akvária koreň z hrozna?
5.2.2012 (22:02)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
kiko, dejte jej do vany, nalejte na něj SAVO nebo jiný dezinfekční přípravek na bázi chloru, doplňte vodu, aby byl ponořený v roztoku, nechte přes noc ve vaně a v roztoku SAVO, poté opláchněte čistou vodou, dejte do akvária.
5.2.2012 (8:30)
kiko  (neregistrovaný návštěvník)
Ako mám prečistit drevo z prírody ak sa mi nevojde do hrnca?
1.8.2010 (20:19)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Pro Donantonio:
Ano, můžete je vložit ihned, pokud jste kořeny vyvařil po dobu alespoň 10 minut varem. V přehradě je spousta nemocí ryb a je nutné být opatrný, abyste si nějakou nezavlekl do akvária. Máte-li pochybnosti, přidejte do vody trochu soli nebo léčiva (Tripaflavin, Acryflavin). Ale jen trošku.
Kořeny můžete vložit do akvária klidně hned, pokud je máte dostatečně zarostlé. Pokud ne, počítejte s častějším čištěním nebo odčerpáním většího množství vody. Výhodné jsou i plovoucí a rychle rostoucí rostliny, třeba nenáročné Ceratophyllum submersum nebo C. demersum.

Zhulin:
dát kořen an 5 let do louhu znamená, že jste jej nemusel vůbec hledat.

Vašek XXX:
Záleží na průměru kmene. Obvykle postačí zatížit jej pořádným kamenem a po půl roce až roce kámen zase odstranit. Pokud jde o menší kus, který se vejde do hrnce,doporučuji převaření. Při bodu varu se vzduch rozpustí do vody a máte po problému.

Shakalik:
I čerstvé dřevo jde tímto způsobem připravit.
1.8.2010 (10:24)
Donantonio  (neregistrovaný návštěvník)
Včera jsem našel u přehrady vyplavené kusy dřeva a vyvařil je v hrnci, mohu je již dnes dát bez obav do akvária, když jsou dostatečně nasáklé vodou a sedí na dně. Mám společenské akvárium, kde jsou, mimo jiné, i sumečci a ancitrus.
26.9.2009 (17:46)
zhulin  (neregistrovaný návštěvník)
ja sem vzal kořen u stromu a nechal sem ho 5 let v louhu a nemam zadnej problem (lol)
23.9.2009 (10:24)
Vašek XXX  (neregistrovaný návštěvník)
Mám akvárium asi půl roku a má obsah 400l, přinesl jsem si dřevo které chci použít jako dekoraci a jen jsem ho našel u břehu moravy. Bylo ve vodě a není to kořen ale takový kmen asi 50cm dlouhý a díravý od červotočů? To nevím. Jen se chci zeptat jak dlouho bude trvat než natáhne vodu a nebude plavat? Už ho mám víc jak den zatížený ve vaně a stále by to dřevo plavalo....
15.5.2007 (17:20)
Shakalik  (id: 1520   Shakalikovo Malawi  
 kategorie velká akvária, objem 200 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA 
 nebyla aktualizována déle jak půl roku!  Shakalikuv Symbiant  
 kategorie malá akvária, objem 54 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA 
 nebyla aktualizována déle jak půl roku!  )
Platí tento návod i v pŕípadě použití úplně čerstvého dřeva ? Napŕíklad větve, která mě zaujme a já ji ulomím ze stromu ?
24.2.2007 (21:31)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Pro čtenáře:
Pokud chcete poradit s něčím konkrétním, použijte prosím raději e-mailovou adresu uvedenou v kontaktu na autora.
24.2.2007 (21:27)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Pro Jurkokurko:
Bohužel žiji v oblasti, kde vinohrady nejsou a to se týká asi většiny akvaristů v republice. Vyvaření je dobré, ale používá se zejména proto, že se při něm lépe odstraňuje vzduch z kořene - při teplotách nad bod varu už se vzduch obsažený ve vodě ve formě drobných bublinek úplně rozpustí. Přidávání soli je skoro zbytečné, nepomáhá a neuškodí. Několikeré opakování varu výsledky moc nepřinese, voda bude stále stejně hnědá, jedno přejití varem bohatě postačí. Čištění tlakovou párou před použitím - může být, pokud jste měl kořen někde ve vodě, která by mohla být kontaminována choroboplodnými zárodky a řasami. Pokud ne, je zbytečné. kdo nemá přístup k tlakové páře, stejné služby prokáže přejití kořene varem, 80 °C po dobu 10 minut spolehlivě zničí všechny v ČR běžné viry a bakterie (pokud byste si přivezli kořen z Afriky, Amazonie, Indočíny nebo Indie, budete potřebovat teplotu minimálně 90 °C po dobu nejméně 20 minut). Kdo nechce kořen převařovat, stačí jakýkoliv desinfekční roztok nebo roztok na ničení řas (SAVO, modrá skalice) ponořit kořen jen na pár minut a pak důkladně vypláchnout v čisté vodě.
24.2.2007 (21:15)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Pro Wayn:
Omlouvám se za pozdější odpověď, přečetl jsem ji až teď. Obecně nelze určit, kolik vody a kdy měnit, prostě jí vyměňte co nejvíce, jakmile už kořen nevidíte nebo je voda hodně tmavá. Je to u každého kořene jiné, závisí to na velikosti kořenu, množství vody, ve které je namočen a její kvalitě. Dobré je, že pokud se s výměnou vody opozdíte nebo ji netrefíte úplně přesně, nic špatného se nestane. Pokud byste kořen nechal ležet jen ve vodě bez její výměny, vytvoříte tím podmíky přibližující se počátečním podmínkám v rašeliništích, což by bylo přímo ideální, pokud byste mohl čekat tak dlouho na přípravu kořene, jako v rašeliništi.
Obecně, měňte vodu za čistou tak jednou až dvakrát týdně podle zbarvení vody.
3.2.2007 (21:44)
jurkokurko  (id: 3834 )
Podle mojich zkušeností je nejlepší co do tvaru kořen vinné révy,který se získá po vyklučení vinohradu,případných hlav a následné vyvaření v budlině ve slaném nálevu,několikrát opakovat,a poté asi na dva měsíce ponořit dosudu s přírodní vodou.Před použitím očistit tlakovou párou,ke zničení choroboplodných zárodků a řas.
Zkušenost více jak 40 let
25.1.2007 (10:55)
wayn  (id: 2477   Akvárium na kolečkách  
 kategorie střední akvária, objem 75 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Akvárium 31 litrů  
 kategorie malá akvária, objem 31 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Rio Negro  
 kategorie malá akvária, objem 37 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Perleťová Sumatra  
 kategorie malá akvária, objem 32 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Razborárium  
 kategorie střední akvária, objem 72 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Tetrorárium  
 kategorie malá akvária, objem 32 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Parmičkorárium  
 kategorie střední akvária, objem 160 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Oděsky  
 kategorie velká akvária, objem 260 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA 
 nebyla aktualizována déle jak půl roku!  )
Jak často měnit vodu při namáčení? Nechat ho co nejdéle ve stejné vodě nobo ji pravidelně měnit?
9.1.2007 (23:58)
Pavel Hucl  (neregistrovaný návštěvník)
Dubové dřevo pod vodou vydrží i staletí, jak dlouho vydrží, záleží na obsahu kyslíku, který má k dřevu přístup. Čím méně kyslíku, tím déle dřevo vydrží. Protože akvrium bez kyslíku nemůže fungovat, časem i dubové dřevo zmizí. Pokud jste použil dřevo z přehrady a už nějakou dobu leželo ve vodě, pak jste měl jednodušší práci. Článek byl míněn i pro možnost získání dřeva, které nikdy neleželo ve vodě.
Kořen obecně je zdrojem živin pro akvarijní rostliny a čím hustěji je akvárium osázeno rostlinami, tím snáze se eliminují případné negativní vlivy kořene.
5.1.2007 (13:33)
Pet  (id: 3544   Zahrádka ve skále  
 kategorie střední akvária, objem 160 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Mechové království  
 kategorie střední akvária, objem 160 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Mazlík  
 kategorie velká akvária, objem 720 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA 
 nebyla aktualizována déle jak půl roku!  Pokusné akvárko  
 kategorie velká akvária, objem 300 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA  Jeskyně  
 kategorie velká akvária, objem 300 litrů 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA 
 nebyla aktualizována déle jak půl roku!  Klídek a tabáček  
 kategorie jezírka 
 Prezentace je ARCHIVOVÁNA 
 nebyla aktualizována déle jak půl roku!  )
Mám v akváriích víc než 10 let dubové kořeny z brněnské přehrady a nikdy nevzniknul žádný problém. Jen čas od času je ošistím železným kartáčem.